seindah bunga keimanan

seindah bunga keimanan

Friday, January 21, 2011

Bersedia menerima apa yang bakal berlaku





Pernah dengar tentang ada lelaki yang sanggup menunggu kita? Atau lelaki yang akan datang meminang kita bila dia telah bersedia? Atau mungkin lebih dahsyat, datang rumah merisik kita. Itu mungkin berlaku. Dan buat akhwat yang sudah di tarbiyah, bersedialah dengan apa yang akan terjadi kelak. Mungkin, kita akan di uji dengan sms/call/emel yang tiba-tiba datang dari seorang yang kita sangat kenal. Atau mungkin kita diletakkan sekelas atau satu universiti dengan lelaki itu. saat itu iman kita akan diuji. Mahu terus menjaga dan berpegang dengan prinsip atau tewas jika diganggu semula. Itulah ujian keimanan yang Allah beri untuk menguji sejauh mana tahap tarbiyah kita dan tahap perbaikan yang telah kita lakukan.


Itu dari pihak lelaki itu. bagaimana pula dari pihak kita? Kadang-kadang kita pasti akan teringat lelaki itu yang dulu pernah memikat hati kita. Dan bisikan syaitan pasti akan terus menuju ke titik kelemahan kita. Bila melihat si dia online, jari jemari kadang-kadang mahu ber’chatting’ sebentar. Atau bila terjumpa FB si dia, mungkin jari jemari mahu menyelidik profile nya, gambar-gambar nya dan di mana dia sekarang. Mungkin juga kita akan memanfaatkan jaringan internet untuk cuba mencari blognya atau apa sahaja yang berkaitannya.


Ukhti, bertarunglah dengan keadaan itu. kuatkan iman anda untuk menghadapi kemungkinan yang bakal datang. Janganlah kita terjebak dengan kancah zina dua kali. Kalau bukan kerana kondisi iman kita yang terjaga, mungkin kita akan ber’couple’ semula dengan si dia walaupun sudah tahu.


Sejarah itu satu pengajaran


sejarah yang kita lalui dahulu adalah satu pengajaran buat kita. Saidina Umar Al Khatab pernah mengatakan bahawa jika seseorang itu hebat di zaman jahiliyyahnya, maka pasti dia akan hebat di zaman keislamannya( tarbiyahnya).


maka, buktikan kata-kata itu. jadikan apa yang kita lalui itu sebagai booster untuk kita menjadi muslim yang lebih baik hari ini.





sejarah bukan untuk diratapi tapi di ambil pengajarannya!


p/s: teruskan hidup dan tinggalkan masa silam itu.

http://akhwatmedic.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment